Emanuel Comino: Ο 90χρονος Ελληνοαυστραλός που ηγείται της Εκστρατείας για την Επιστροφή των Γλυπτών
Εντυπωσιακή η ομιλία του στην Παλλακωνική όπου με αδιάσειστα στοιχεία επιβεβαίωσε την κλοπή των Μαρμάρων. «Και ο Λόρδος Βύρων αποκάλεσε τον Έλγιν κλέφτη» είπε…
Πολυάριθμοι ομογενείς προσήλθαν το βράδυ της Τετάρτης στην αίθουσα της Παλλακωνικής Αδελφότητας
«Ο Λεωνίδας» για να παρακολουθήσουν μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα διάλεξη με θέμα την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.
Ομιλητής ήταν ο Εμάνουελ Κόμινο από το Σίδνεϊ που εντυπωσίασε το πολυπληθές κοινό με την ομιλία του, η οποία ήταν διανθισμένη και από εντυπωσιακές διαφάνειες και αδιάσειστα στοιχεία.
Ο κ. Κόμινο είναι ο ιδρυτής και πρόεδρος της ιστορικής Διεθνούς Οργανωτικής Επιτροπής Αυστραλίας για την Αποκατάσταση των Μαρμάρων του Παρθενώνα (IOCARPM) και αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης για την Επανένωση των Γλυπτών.
Ο αποκαλούμενος «πατέρας της εκστρατείας για τα Γλυπτά» που είναι 90 χρονών σήμερα δηλώνει αποφασισμένος να συνεχίσει τον αγώνα του. «Δεν θα σταματήσω έως ότου η Βρετανία τα στείλει πίσω στην Ελλάδα» είπε στους ομογενείς.
Την ίδια υπόσχεση είχε δώσει πριν πολλά χρόνια στη Μελίνα Μερκούρη όταν του είπε:
«Αγόρι μου, μη σταματήσεις ποτέ τον αγώνα για την επιστροφή των Μαρμάρων στην Ελλάδα μας».
Και εκείνος λέει τώρα:
«Της το υποσχέθηκα. Θα συνεχίσω να αγωνίζομαι για αυτόν τον σκοπό μέχρι την ημέρα που θα γυρίσουν ή που θα πεθάνω».
Τον ομιλητή παρουσίασε στο κοινό ο πρόεδρος της νεολαίας της Παλλακωνικής Αδελφότητας, Μιλτιάδης Παϊκόπουλος. Στην οργάνωση της διάλεξης συνέβαλε και η ΑΧΕΠΑ.
‘Όπως ειπώθηκε από τον κ. Παϊκόπουλο αλλά όπως έχει αναφερθεί και άλλες φορές στο παρελθόν ο Εμάνουελ Κόμινο είναι ο άνθρωπος που ξεκίνησε τη διεθνή εκστρατεία για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, ιδρύοντας την πρώτη επιτροπή στον κόσμο με αντικείμενο την επιστροφή τους στην Ελλάδα.
Για τον Κόμινο και την εκστρατεία του ο Γιάννης Ανδριτσόπουλος είχε γράψει στα «Νέα».
Η καμπάνια του Κόμινο άρχισε πολύ πριν η Μελίνα ξεκινήσει την παγκόσμια σταυροφορία της. Ο Κόμινο συνέστησε την επιτροπή του στην Αυστραλία 10 ημέρες προτού η βραβευμένη στις Κάννες ηθοποιός αναλάβει το υπουργείο Πολιτισμού μετά την επικράτηση του ΠΑΣΟΚ της «Αλλαγής» στις εκλογές του 1981.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ
Ο Εμάνουελ Κόμινο (Εμμανουήλ Κομηνός) γεννήθηκε στο Ρόκχαμπτον στις 13 Μαΐου 1933. Οι γονείς του μετανάστευσαν από τα Κύθηρα στην Αυστραλία στην αυγή του περασμένου αιώνα. Το 1937, σε ηλικία τεσσάρων ετών, χάνει τη μητέρα του. Την επόμενη χρονιά, ο πατέρας του παίρνει τους δύο γιους του και ταξιδεύουν στην Ελλάδα για διακοπές. Ωστόσο, ξεσπά ο πόλεμος και αναγκάζονται να μείνουν στα Κύθηρα. Εννέα χρόνια αργότερα, επιστρέφουν στο Σίδνεϊ. Ο Εμάνουελ κάνει διάφορες δουλειές και το 1965 ανοίγει ασφαλιστικό γραφείο.
Για την αγάπη του για τα Γλυπτά γράφουν τα «Νέα»:
«Η πρώτη του επαφή με τα Γλυπτά γίνεται το 1976, όταν επισκέπτεται για δεύτερη φορά την Ελλάδα. «Θυμάμαι πεντακάθαρα τη στιγμή που αντίκρισα τον Παρθενώνα. Θαμπώθηκα από το μεγαλείο του. Ηταν μαγικό» μού λέει σε άπταιστα ελληνικά. «Αντιλήφθηκα αμέσως τη ζημιά που είχε προκαλέσει ο Ελγιν και, έχοντας επισκεφθεί όλα τα ευρωπαϊκά μουσεία που στεγάζουν ελληνικούς θησαυρούς, αποφάσισα να επιδιώξω την επανένωση των Μαρμάρων». Κατόπιν, διαβάζει ό,τι έχει γραφτεί για το θέμα και αρχίζει να κάνει ομιλίες ανά τον κόσμο. Το 1981 ιδρύει την πρώτη επιτροπή για την επιστροφή των Γλυπτών, που αρχικά τελούσε υπό την
«Στις αρχές του 1982, διάβασα στις εφημερίδες δηλώσεις της Μελίνας για τα Μάρμαρα. Στηλίτευε την προκλητική άρνηση της βρετανικής κυβέρνησης να τα επιστρέψει, προσθέτοντας ότι ήθελε να αρχίσει διεθνή εκστρατεία για την επανένωσή τους» θυμάται ο Κόμινο. «Της έστειλα το καταστατικό της επιτροπής μας και της έγραψα ότι θέλουμε να γίνουμε μέρος μιας συντονισμένης παγκόσμιας προσπάθειας. Μου απάντησε ότι υποστηρίζει με ενθουσιασμό την πρωτοβουλία μου». Την επόμενη χρονιά, η Μελίνα ταξιδεύει στο Σίδνεϊ και ο Κόμινο προσκαλείται σε δεξίωση προς τιμήν της. «Πλησιάζω τον αξιωματούχο που τη συνόδευε και του δείχνω το γράμμα της. Τη βρίσκει και της το δίνει. Το διαβάζει και το πρόσωπό της λάμπει. Τεντώνει τα χέρια της, διασχίζει την αίθουσα και τα ακουμπά στους ώμους μου». Οταν ήρθε η ώρα να φύγει, η Μελίνα τον αναζητά ξανά στην αίθουσα. «Μου ζήτησε να μη σταματήσω να αγωνίζομαι για τα Γλυπτά. Την κοίταξα και της απάντησα: “Θα παλεύω για την επιστροφή τους έως ότου η Αγγλία υποσχεθεί να τα στείλει πίσω ή έως την ημέρα που θα πεθάνω”. Μου έσφιξε το χέρι και με αγκάλιασε δακρυσμένη. Με φίλησε στο μάγουλο και έφυγε». Εκτοτε, παρέμειναν σε επαφή έως τον θάνατό της».
Επί 45 χρόνια, ο Κόμινο γυρνούσε τον κόσμο κάνοντας ομιλίες και λόμπινγκ σε πολιτικούς για τα Γλυπτά. Ο Αυστραλός πρωθυπουργός Τζον Χάουαρντ τού έγραψε το 2002 ότι «τα Μάρμαρα του Παρθενώνα αποτελούν αναντικατάστατο τμήμα της ελληνικής κληρονομιάς και ταυτότητας» και λίγο αργότερα έθεσε το ζήτημα στον βρετανό ομόλογό του Τόνι Μπλερ. Ανάλογες δηλώσεις στήριξης έκαναν δεκάδες Αυστραλοί πολιτικοί.
Στην διάλεξή του την Τετάρτη το βράδυ ο κ. Κόμινο είπε στους ομογενείς:
«Το 2016 πήγαμε στο Λονδίνο. Πήραμε με τη σύζυγό μου ένα τουριστικό λεωφορείο για να δούμε τα αξιοθέατα. Οταν περνούσαμε έξω από το Βρετανικό Μουσείο, ο ξεναγός είπε στο γκρουπ: “Δεν ξέρω γιατί το λένε έτσι. Δεν έχει τίποτε το βρετανικό. Ολα εκεί μέσα είναι κλεμμένα”».
Όπω εξήγησε ο κ. Κόμινο ο Έλγιν έχοντας και τις… πλάτες των οθομανών, προχώρησε την απογύμνωση του λαμπρότερου μνημείου που έχει δει ποτέ η ανθρωπότητα: Του Παρθενώνα.
Ξήλωσε τα θρυλικά μάρμαρα του Παρθενώνα, τα οποία το 1806 έστειλε την Βρετανία, μαζί με άλλα τεχνουργήματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, ανάμεσά τους και μια Καρυάτιδα.
Για να προχωρήσει ο Έλγιν σε αυτή την αναίσχυντη πράξη, οι Βρετανοί αποκάλυψαν πως υπήρχε φιρμάνι, δηλαδή αυτοκρατορική διαταγή, για το ξήλωμα των μαρμάρων.
Σε αυτό το σημείο, πρέπει να τονιστεί πως όταν μιλάμε για «μάρμαρα του Παρθενώνα», ουσιαστικά μιλάμε για μια συλλογή γλυπτών. Η εν λόγω συλλογή γλυπτών περιλαμβάνει μερικά από τα γλυπτά των αετωμάτων, των μετοπών, που απεικονίζουν μάχες μεταξύ των Λαπίθων και των Κενταύρων, αλλά και της ζωφόρου του Παρθενώνα που κοσμούσε το ανώτερο τμήμα των τοίχων του σηκού του ναού σε όλο τους το μήκος. Ως εκ τούτου, αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 1/2 από ό,τι απομένει από τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα που διασώθηκε: 75 μέτρα από τα αρχικά 160 μέτρα, 15 από τις 92 μετόπες, 17 τμηματικές μορφές από τα αετώματα, όπως επίσης και άλλα τμήματα της αρχιτεκτονικής. Τα κλοπιμαία του Έλγιν περιλαμβάνουν ακόμη αντικείμενα από άλλα κτήρια της Αθηναϊκής Ακρόπολης: το Ερέχθειο, που μεταβλήθηκε σε ερείπιο κατά τον ελληνικό αγώνα της Ανεξαρτησίας (1821-33), τα Προπύλαια και τον Ναό της Αθηνάς Νίκης. Ο λόρδος Έλγιν πήρε περίπου τα μισά από τα γλυπτά του Παρθενώνα και από τα υπόλοιπα δημιουργήθηκαν εκμαγεία σε γύψο.
Και ενώ ο Έλγιν δρούσε με φιρμάνι, το 2019 Τούρκοιερευνητές.όπως είπε ο κ. Κόμινο ανακοίνωσαν πως οι έρευνές τους όχι μόνο δεν εντόπισαν κάποιου τέτοιου είδους φιρμανιού, αλλά κατά πάσα πιθανότατα δεν εκδόθηκε ποτέ τέτοιο!
Κάτι που σε απλά ελληνικά σημαίνει πως ο Έλγιν δεν είναι τίποτα παραπάνω από «ένας κλέφτης» όπως, κατά τον κ. Κόμινο, τον χαρακτήρισε ο Λόρδος Βύρωνας.
Ο Κόμινο, είναι πεπεισμένος ότι ο αγώνας του θα δικαιωθεί. «Μόνον όταν τα Μάρμαρα επανενωθούν στο Μουσείο Ακρόπολης θα μπορέσουν να διηγηθούν τη λαμπρή ιστορία τους. Δεν υπάρχουν πια δικαιολογίες. Ολοι μαζί θα κάνουμε το όνειρο πολλών γενεών πραγματικότητα» είπε στους Έλληνες της Μελβούρνης.
Σχόλια Facebook