Απεβίωσε ο «ακούραστος υπηρέτης του αρχαίου ελληνικού πνεύματος»
Την απώλεια του Πιέρο Μπορντίν, του σπουδαίου Ελληνοιταλού θεατράνθρωπου, εικαστικού, σκηνογράφου, σκηνοθέτη, ιδρυτή και διευθυντή έως τώρα, επί 32 χρόνια, του ξακουστού Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου Καρνούντουμ στην Αυστρία, θρηνούν ο κόσμος του θεάτρου και ο Ελληνισμός της Βιέννης.
Ο Πιέρο Μπορντίν άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 74 χρόνων σε νοσοκομείο της Βιέννης, παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των γιατρών για να τον κρατήσουν στη ζωή, έπειτα από βαρύ καρδιακό έμφραγμα που υπέστη κατά τη διάρκεια της κηδείας της πεθεράς του, προχθές, Παρασκευή, όπως επιβεβαίωσε σήμερα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στη Βιέννη, η σύζυγος και επί δεκαετίες στενή συνεργάτιδά του, Έλφι Μπορντίν.
Ο Πιέρο Μπορντίν είχε γεννηθεί στις 24 Ιουλίου 1947 στη Βιέννη από Ελληνίδα μητέρα από τον Μαραθώνα της Αττικής και από Βενετσιάνο πατέρα, παίρνοντας και ελληνική παιδεία στην Ελληνική Εθνική Σχολή Βιέννης (το αρχαιότερο ελληνικό σχολείο στη διασπορά που λειτουργεί ανελλιπώς εδώ και 220 χρόνια), για να σπουδάσει αργότερα στην Ανωτάτη Σχολή Εφαρμοσμένης Τέχνης στην αυστριακή πρωτεύουσα, και να είναι για πολλά χρόνια συνεργάτης και βοηθός του διάσημου εικαστικού Πέτερ Βάιμπελ.
Το 1989, ο Πιέρο Μπορντίν,
Την απώλεια του Πιέρο Μπορντίν, του σπουδαίου Ελληνοιταλού θεατράνθρωπου, εικαστικού, σκηνογράφου, σκηνοθέτη, ιδρυτή και διευθυντή έως τώρα, επί 32 χρόνια, του ξακουστού Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου Καρνούντουμ στην Αυστρία, θρηνούν ο κόσμος του θεάτρου και ο Ελληνισμός της Βιέννης.
Ο Πιέρο Μπορντίν άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 74 χρόνων σε νοσοκομείο της Βιέννης, παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των γιατρών για να τον κρατήσουν στη ζωή, έπειτα από βαρύ καρδιακό έμφραγμα που υπέστη κατά τη διάρκεια της κηδείας της πεθεράς του, προχθές, Παρασκευή, όπως επιβεβαίωσε σήμερα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στη Βιέννη, η σύζυγος και επί δεκαετίες στενή συνεργάτιδά του, Έλφι Μπορντίν.
Ο Πιέρο Μπορντίν είχε γεννηθεί στις 24 Ιουλίου 1947 στη Βιέννη από Ελληνίδα μητέρα από τον Μαραθώνα της Αττικής και από Βενετσιάνο πατέρα, παίρνοντας και ελληνική παιδεία στην Ελληνική Εθνική Σχολή Βιέννης (το αρχαιότερο ελληνικό σχολείο στη διασπορά που λειτουργεί ανελλιπώς εδώ και 220 χρόνια), για να σπουδάσει αργότερα στην Ανωτάτη Σχολή Εφαρμοσμένης Τέχνης στην αυστριακή πρωτεύουσα, και να είναι για πολλά χρόνια συνεργάτης και βοηθός του διάσημου εικαστικού Πέτερ Βάιμπελ.
Το 1989, ο Πιέρο Μπορντίν, ο «ακούραστος υπηρέτης του αρχαίου ελληνικού πνεύματος», όπως ο ίδιος αποκαλούνταν από τον κόσμο του θεάτρου, ίδρυσε το Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, με έδρα το Καρνούντουμ.
Σε αυτή την αρχαία ρωμαϊκή πόλη, δίπλα στη σημερινή αυστριακή κωμόπολη Πετρονέλ, λίγες δεκάδες χιλιόμετρα ανατολικά της Βιέννης, στα σύνορα με τη Σλοβακία, πραγματοποιείται, εδώ και 32 χρόνια, στα ερείπια των δύο αρχαίων αμφιθεάτρων της, κάθε Ιούλιο και Αύγουστο το Φεστιβάλ.
Το Καρνούντουμ, όπου για ένα διάστημα είχε την έδρα του ο αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος, μαθητής του Ηρώδου του Αττικού, είχε γνωρίσει την άνθηση του τον δεύτερο μ.Χ. αιώνα, από τον οποίο χρονολογούνται και τα ερείπια των δύο ρωμαϊκών θεάτρων του, ενώ ένα παράλληλο διεθνές συμπόσιο είναι αφιερωμένο στην ιστορία και στην ανά τους αιώνες σημασία του ελληνικού θεάτρου.
Ο Πιέρο Μπορντίν, όλα αυτά τα χρόνια, στο Φεστιβάλ Καρνούντουμ — το οποίο στο κέντρο της Ευρώπης είναι το μοναδικό στο είδος του που είναι αφιερωμένο στην Αρχαία Ελληνική Γραμματεία και μαζί με τις Συρακούσες και τη Μερίδα αποτελούν διεθνώς τα τρία κέντρα Αρχαίου Ελληνικού Δράματος εκτός Ελλάδας — είχε φιλοξενήσει στο παρελθόν όλα τα μεγάλα «ονόματα» που ασχολούνται με το αρχαίο ελληνικό θέατρο.
Από τους Τόνι Χάρισον, Πίτερ Χολ, Ρόμπερτ Ουίλσον, Ταντάσι Σουτζούκι, Χανσγιούργκεν Χάιμε, Σερένα Σινιγκάγκλια, Πίτερ Μπρουκ, Πέτερ Στάιν μέχρι τον Θεόδωρο Τερζόπουλο, αλλά και φημισμένους θιάσους, όπως το βρετανικό Βασιλικό Θέατρο, το Θέατρο Λα Μάμα της Νέας Υόρκης, το Πίκολο Τεάτρο του Μιλάνου, την κινεζική Κρατική Οπερα Πεκίνου, το Θέατρο Ταγκάνκα της Μόσχας, και διάσημους ηθοποιούς, όπως Χάνα Ζίγκουλα, Ζεράρ Ντεπαρτιέ, Μάγια Μόργκενστερν ή Μανταλένα Κρίπα.
Συνολικά, σε αυτές τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, στο Καρνούντουμ «ανέβηκαν» πάνω από 100 διεθνείς παραγωγές από 50 διαφορετικούς θεατρικούς θιάσους και θεατρικές ομάδες.
Η τελευταία «κανονική» διοργάνωση του Φεστιβάλ, πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, είχε πραγματοποιηθεί τον Αύγουστο του 2019, στην 30η επέτειο από την ίδρυση του, και είχε ξεκινήσει με αφιέρωμα στη «σημαντικότερη Ελληνίδα του 20ου αιώνα», τη Μελίνα Μερκούρη, η οποία οραματίστηκε και καθιέρωσε τον θεσμό της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης».
Έπειτα από έρευνές του, ο Πιέρο Μπορντίν είχε ανακαλύψει ότι στις 11 Νοεμβρίου του 308 μ.Χ. είχε πραγματοποιηθεί στο Καρνούντουμ η «Σύνοδος των Αυγούστων» που αποτέλεσε καμπή στην ιστορία, καθώς σε αυτή επισφραγίσθηκε η ανάδειξη σε καίσαρα (τετράρχη), του αργότερα πρώτου Χριστιανού Αυτοκράτορα, του Μεγάλου Κωνσταντίνου.
Από το 2008, με τη συμπλήρωση 1.700 χρόνων από εκείνη τη Σύνοδο, ο Πιέρο Μπορντίν τακτικά διοργάνωνε συνέδρια, συμπόσια και άλλες εκδηλώσεις σε σχέση με το ιστορικό αυτό γεγονός, όχι μόνο στο Καρνούντουμ — το οποίο είχε επισκεφθεί πριν από λίγα χρόνια με αυτή την ευκαιρία και ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος — αλλά και σε άλλες πόλεις, όπως τη Νικομήδεια στην Τουρκία, τη Νις στη Σερβία ή το Μιλάνο, που σχετίζονται με τον Μέγα Κωνσταντίνο και τα διατάγματά του για ανεξιθρησκεία και αναγνώριση του Χριστιανισμού.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα, σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στη Βιέννη, ο Πιέρο Μπορντίν ανακοίνωνε την ανακήρυξη από το Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου Καρντούντουμ, του 2021 σε «Έτος της Κυριακής» για να τιμήσει την ιστορική απόφαση του αυτοκράτορα Μεγάλου Κωνσταντίνου, ο οποίος καθιέρωσε την Κυριακή ως «γενική εορτή» με διάταγμα του πριν από 1.700 χρόνια, στις 3 Μαρτίου 321 μ.Χ.
«Το σχεδιαζόμενο “Έτος της Κυριακής” δεν μπορεί να ξεκινήσει τώρα λόγω της πανδημίας, αλλά προγραμματίζεται ήδη ως σειρά υπαίθριων εκδηλώσεων, το συντομότερο δυνατό όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες, στην τοποθεσία της πρώην ρωμαϊκής πόλης Καρνούντουμ, όπου και το ομότιτλο Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου», τόνιζε στην τελευταία συνέντευξή του, ο μεγάλος εκλιπών.
, όπως ο ίδιος αποκαλούνταν από τον κόσμο του θεάτρου, ίδρυσε το Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, με έδρα το Καρνούντουμ.
Σε αυτή την αρχαία ρωμαϊκή πόλη, δίπλα στη σημερινή αυστριακή κωμόπολη Πετρονέλ, λίγες δεκάδες χιλιόμετρα ανατολικά της Βιέννης, στα σύνορα με τη Σλοβακία, πραγματοποιείται, εδώ και 32 χρόνια, στα ερείπια των δύο αρχαίων αμφιθεάτρων της, κάθε Ιούλιο και Αύγουστο το Φεστιβάλ.
Το Καρνούντουμ, όπου για ένα διάστημα είχε την έδρα του ο αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος, μαθητής του Ηρώδου του Αττικού, είχε γνωρίσει την άνθηση του τον δεύτερο μ.Χ. αιώνα, από τον οποίο χρονολογούνται και τα ερείπια των δύο ρωμαϊκών θεάτρων του, ενώ ένα παράλληλο διεθνές συμπόσιο είναι αφιερωμένο στην ιστορία και στην ανά τους αιώνες σημασία του ελληνικού θεάτρου.
Ο Πιέρο Μπορντίν, όλα αυτά τα χρόνια, στο Φεστιβάλ Καρνούντουμ — το οποίο στο κέντρο της Ευρώπης είναι το μοναδικό στο είδος του που είναι αφιερωμένο στην Αρχαία Ελληνική Γραμματεία και μαζί με τις Συρακούσες και τη Μερίδα αποτελούν διεθνώς τα τρία κέντρα Αρχαίου Ελληνικού Δράματος εκτός Ελλάδας — είχε φιλοξενήσει στο παρελθόν όλα τα μεγάλα «ονόματα» που ασχολούνται με το αρχαίο ελληνικό θέατρο.
Από τους Τόνι Χάρισον, Πίτερ Χολ, Ρόμπερτ Ουίλσον, Ταντάσι Σουτζούκι, Χανσγιούργκεν Χάιμε, Σερένα Σινιγκάγκλια, Πίτερ Μπρουκ, Πέτερ Στάιν μέχρι τον Θεόδωρο Τερζόπουλο, αλλά και φημισμένους θιάσους, όπως το βρετανικό Βασιλικό Θέατρο, το Θέατρο Λα Μάμα της Νέας Υόρκης, το Πίκολο Τεάτρο του Μιλάνου, την κινεζική Κρατική Οπερα Πεκίνου, το Θέατρο Ταγκάνκα της Μόσχας, και διάσημους ηθοποιούς, όπως Χάνα Ζίγκουλα, Ζεράρ Ντεπαρτιέ, Μάγια Μόργκενστερν ή Μανταλένα Κρίπα.
Συνολικά, σε αυτές τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, στο Καρνούντουμ «ανέβηκαν» πάνω από 100 διεθνείς παραγωγές από 50 διαφορετικούς θεατρικούς θιάσους και θεατρικές ομάδες.
Η τελευταία «κανονική» διοργάνωση του Φεστιβάλ, πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, είχε πραγματοποιηθεί τον Αύγουστο του 2019, στην 30η επέτειο από την ίδρυση του, και είχε ξεκινήσει με αφιέρωμα στη «σημαντικότερη Ελληνίδα του 20ου αιώνα», τη Μελίνα Μερκούρη, η οποία οραματίστηκε και καθιέρωσε τον θεσμό της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης».
Έπειτα από έρευνές του, ο Πιέρο Μπορντίν είχε ανακαλύψει ότι στις 11 Νοεμβρίου του 308 μ.Χ. είχε πραγματοποιηθεί στο Καρνούντουμ η «Σύνοδος των Αυγούστων» που αποτέλεσε καμπή στην ιστορία, καθώς σε αυτή επισφραγίσθηκε η ανάδειξη σε καίσαρα (τετράρχη), του αργότερα πρώτου Χριστιανού Αυτοκράτορα, του Μεγάλου Κωνσταντίνου.
Από το 2008, με τη συμπλήρωση 1.700 χρόνων από εκείνη τη Σύνοδο, ο Πιέρο Μπορντίν τακτικά διοργάνωνε συνέδρια, συμπόσια και άλλες εκδηλώσεις σε σχέση με το ιστορικό αυτό γεγονός, όχι μόνο στο Καρνούντουμ — το οποίο είχε επισκεφθεί πριν από λίγα χρόνια με αυτή την ευκαιρία και ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος — αλλά και σε άλλες πόλεις, όπως τη Νικομήδεια στην Τουρκία, τη Νις στη Σερβία ή το Μιλάνο, που σχετίζονται με τον Μέγα Κωνσταντίνο και τα διατάγματά του για ανεξιθρησκεία και αναγνώριση του Χριστιανισμού.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα, σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στη Βιέννη, ο Πιέρο Μπορντίν ανακοίνωνε την ανακήρυξη από το Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου Καρντούντουμ, του 2021 σε «Έτος της Κυριακής» για να τιμήσει την ιστορική απόφαση του αυτοκράτορα Μεγάλου Κωνσταντίνου, ο οποίος καθιέρωσε την Κυριακή ως «γενική εορτή» με διάταγμα του πριν από 1.700 χρόνια, στις 3 Μαρτίου 321 μ.Χ.
«Το σχεδιαζόμενο “Έτος της Κυριακής” δεν μπορεί να ξεκινήσει τώρα λόγω της πανδημίας, αλλά προγραμματίζεται ήδη ως σειρά υπαίθριων εκδηλώσεων, το συντομότερο δυνατό όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες, στην τοποθεσία της πρώην ρωμαϊκής πόλης Καρνούντουμ, όπου και το ομότιτλο Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου», τόνιζε στην τελευταία συνέντευξή του, ο μεγάλος εκλιπών.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Σχόλια Facebook