Μενδώνη – Παντερμαλής: σε Μπόρις Τζόνσον: Το Βρετανικό Μουσείο κατέχει τα Γλυπτά του Παρθενώνα παρανόμως

Αθήνα.- Απάντηση στις δηλώσεις του Μπόρις Τζόνσον για τα Γλυπτά του Παρθενώνα έδωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, υπογραμμίζοντας τα «νέα ιστορικά δεδομένα της Οθωμανοκρατίας, από τα οποία τεκμαίρεται ότι δεν υπήρξε νόμιμη κτήση από τον λόρδο Έλγιν των Γλυπτών του Παρθενώνα και συνεπώς ούτε από το Βρετανικό Μουσείο». 

Παράλληλα, επαναλαμβάνει ότι η Ελλάδα δεν αποδέχεται νόμιμη κατοχή, νομή και κυριότητα των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο.

«Από τη δήλωση του πρωθυπουργού της Μεγάλης Βρετανίας κ. Μπόρις Τζόνσον αντιλαμβανόμεθα ότι δεν έχει ενημερωθεί από τις υπηρεσίες του, για τα νέα ιστορικά δεδομένα της Οθωμανοκρατίας, από τα οποία τεκμαίρεται ότι δεν υπήρξε νόμιμη κτήση από τον λόρδο Έλγιν των Γλυπτών του Παρθενώνα και συνεπώς ούτε από το Βρετανικό Μουσείο. Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού μπορεί να προσκομίσει τα απαραίτητα τεκμήρια προκειμένου να ενημερωθεί ο βρετανικός λαός  ότι το Βρετανικό Μουσείο κατέχει τα Γλυπτά παρανόμως.

Η Ελλάδα δεν αποδέχεται νόμιμη κατοχή, νομή και κυριότητα των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο. Ο Παρθενώνας, ως σύμβολο της ΟΥΝΕΣΚΟ και του Δυτικού Πολιτισμού  εκπέμπει πανανθρώπινες αξίες. Προς την κατεύθυνση αυτή οφείλουμε να εργαστούμε όλοι», καταλήγει η κ. Μενδώνη στη δήλωση της.

Στη συνέντευξη του στην εφημερίδα «Τα Νέα», ο Βρετανός πρωθυπουργός δεν αφήνει κανένα περιθώριο για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών, τον οποίο του έχει ζητήσει προσωπικά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Αντιλαμβάνομαι τα έντονα συναισθήματα του ελληνικού λαού – και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη – για το θέμα αυτό. Ωστόσο, η βρετανική κυβέρνηση έχει μια σταθερή και μακροχρόνια θέση για τα Γλυπτά: αποκτήθηκαν νομίμως από τον λόρδο Ελγιν, σύμφωνα με τους νόμους που ίσχυαν εκείνη την εποχή. Ο νόμιμος ιδιοκτήτης τους είναι οι επίτροποι του Βρετανικού Μουσείου, από τότε που (σ.σ.: τα Γλυπτά) περιήλθαν στην κατοχή τους», δήλωσε ο πρωθυπουργός της Βρετανίας, στην πρώτη δημόσια τοποθέτηση του για το θέμα από την ανάληψη των καθηκόντων του.

Ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής.

Τη δυσαρέσκειά του για τις δηλώσεις που έκανε αποκλειστικά στα ΝΕΑ ο βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον, αποκλείοντας κάθε πιθανότητα να επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα , εξέφρασε ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής.

«Είναι κρίμα που ο Τζόνσον, ο οποίος έχει ελληνική παιδεία να προβαίνει σε τέτοιου είδους δηλώσεις. Βεβαίως ως Πρωθυπουργός μπορεί να πει ότι θέλει αλλά δεν μπορεί να υποστηρίξει αυτή τη διατύπωση δεν τα δίνω πίσω διότι τα αποκτήσαμε νόμιμα. Δεν μπορεί να τα στηρίξει σε πραγματικά δεδομένα», λέει ο κ. Παντερμαλής μιλώντας στο Πρώτο Θέμα.

«Όλη αυτή η υπόθεση των Γλυπτών του Παρθενώνα στηρίζεται στο λεγόμενο φιρμάνι (σ.σ. με το οποίο τα πήρε ο λόρδος Έλγιν). Αλλά αυτό που υπάρχει δεν είναι φιρμάνι. Αυτό που διασώθηκε είναι ένα κείμενο το οποίο απευθύνει ο Διοικητής της Κωνσταντινούπολης στον Διοικητή της Αθήνας», λέει ο κ. Παντερμαλής σχολιάζοντας την αποστροφή του λόγου του Μπόρις Τζόνσον ότι «ο Έλγιν τα απέκτησε με νόμιμο τρόπο».

«Το κείμενο αυτό δεν εξουσιοδοτεί κανέναν να ξηλώσει και να διαλύσει τον Παρθενώνα, αναφέρει αυτά που ήταν πεσμένα στο έδαφος. Πουθενά δεν λέει ότι για να αφαιρέσουν τα αρχαία μπορούν να καταστρέψουν το μνημείο. Ο Έλγιν και οι εκπρόσωποί του για να απογυμνώσουν το μνημείο, χρειάστηκε να διαλύσουν τα μάρμαρα τα οποία ήταν πάνω από τα γλυπτά. Η αποξήλωση του Παρθενώνα έγινε με τον πιο βάρβαρο τρόπο».

«Το φιρμάνι είναι το ύψιστο σε ισχύ έγγραφο – τέτοιο πράγμα δεν υπάρχει. Εμείς, συνεργαστήκαμε με Τούρκους ειδικούς οι οποίοι ερευνούν τα αρχεία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και έχουν υπ’ όψιν τους όλα τα φιρμάνια που έχουν εκδοθεί. Τέτοιο φιρμάνι δεν έχει βρεθεί», επαναλαμβάνιε ο πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης.

«Θα συνεχίσουμε τον αγώνα»

«Βεβαίως έχουμε όπλα να συνεχίσουμε τον αγώνα, έχουμε την παγκόσμια κοινότητα. Αυτοί που το έχουν δει απορούν πως ένα γλυπτό είναι τεμαχισμένο και βρίσκεται ανάμεσα στην Ακρόπολη και το Βρετανικό Μουσείο», προσθέτει ο κ. Παντερμαλής.