ΑΝΑΛΥΣΗ: Γύρω από την επίσκεψη Ερντογάν και τις θριαμβολογίες
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΛΑΣΠΙΝΑ
Η επίσημη επίσκεψη στην Ελλάδα, του Προέδρου της Τουρκίας, Ταγίπ Ερντογάν, εξελίχθηκε σε μία open door διπλωματία, ασυνήθιστη ως διεθνή πρακτική, με αδιευκρίνιστα εισέτι αποτελέσματα.
Πολλά έλέχθησαν, από την πλευρά του Τούρκου Προέδρου. Αλλά και πολλά απαντήθηκαν από ελληνικής πλευράς. Ωστόσο, στο θέμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, των Μουφτήδων της Θράκης και της ορθοδοξίας, ο κ. Ερντογάν είπε μισές αλήθειες, πολλές ανακρίβειες και έμεινε, δυστυχώς, επί της ουσίας, αναπάντητος, παρά και τη σχετική αναφορά του Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα.
Υποστήριξε ο Πρόεδρος της τουρκικής Δημοκρατίας ότι ενώ οι Έλληνες Ιεράρχες του Οικουμενικού Πατριαρχείου εκλέγουν το Οικουμενικό Πατριάρχη, στην Θράκη οι μουσουλμάνοι δεν μπορούν να εκλέξουν τον Μουφτή τους, ο οποίος διορίζεται από το ελληνικό Κράτος.
Πρόσθεσε δε- πως όταν έμαθε ότι οι Ιεράρχες στο Φανάρι είχαν μειωθεί, ζήτησε από τον κ.κ. Βαρθολομαίο να του δώσει μερικά ονόματα Ιεραρχών, για τους παραχωρήσει τουρκική Ιθαγένεια. Όπερ και, δυστυχώς, εγένετο.
Τα εύσημα, λοιπόν, στην μεγαθυμία του κ. Ερντογάν! Που κοντά δύο αιώνες από την Επανάσταση του 1821 εξακολουθεί να κρατά υπό τουρκική κατοχή την Ορθόδοξη Χριστιανική Πίστη! Και δηλώνει και παραπονούμενος για το καθεστώς εκλογής των Μουφτήδων!
Τα πράγματα δεν είναι, όμως, όπως τα παρουσίασε ο κ. Ερντογάν. Και εξηγούμε:
Η αλήθεια είναι ότι το Φανάρι είναι υποχρεωμένο να στέλνει στον Τούρκο Νομάρχη πίνακα με τα ονόματα των υποψηφίων προς εκλογή Πατριαρχών. Ο Νομάρχης, σε συνεννόηση με το «βαθύ τουρκικό κράτος» διαγράφει από τον πίνακα τα ονόματα των Ιεραρχών εκείνων που δεν θα ήθελε η τουρκική διοίκηση να δει να αναρριχώνται στον Πατριαρχικό θρόνο!
Επομένως, η Ιερά Σύνοδος του Φαναρίου δεν εκλέγει ελευθέρως εκείνον που θα έκρινε η ίδια ως καταλληλότερο, έστω και ανάμεσα στους τουρκικής υπηκοότητας Ιεράρχες, αλλά μεταξύ εκείνων των δύο (κάποτε και ενός μόνον) που η τουρκική κυβέρνηση προκρίνει! Πόσο διαφέρει αυτό από διορισμό;
Επιθυμεί ο κ. Ερντογάν να κερδίσει ανταλλάγματα (Τζαμιά, εκλογή Μουφτήδων) από την χορήγηση της τουρκικής υπηκοότητας σε Έλληνες Ιεράρχες που διακονούν στην ελληνική Ομογένεια ή τις λεγόμενες Νέες Χώρες. Δυστυχώς, σ΄ αυτό τον βοήθησε και ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, με το σκεπτικό ότι έτσι «εξασφαλίζεται η διαδοχή στον Οικουμενικό Θρόνο».
Η θέση αυτή, όμως, ελέγχεται ως προς την ορθότητά της. Ο κ. Ερντογάν το γνωρίζει πολύ καλά. Παραχωρώντας τουρκική υπηκοότητα σε Ιεράρχες, μόνον η σύνθεση της Ιεράς Συνόδου του Φαναρίου διευρύνεται. Διότι, σύμφωνα με το Καταστατικό του 1836 που διέπει τη λειτουργία του Πατριαρχείου, η παραχώρηση τουρκικής υπηκοότητας ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ για την ανάδειξη Ιεράρχου στον Οικουμενικό Θρόνο. Απαιτείται ο Ιεράρχης που θα εκλεγεί Πατριάρχης, εκτός του από να έχει τύχει της τουρκικής προέγκρισης κατά τα ανωτέρω, να είναι: «Τούρκος υπήκοος πατρόθεν απαρχής»! Και η ιδιότητα αυτή δεν αποκτάται με τη χορήγηση τουρκικής ιθαγένειας.
(σ.σ. Ρωτήσαμε σχετικά πρόσφατα Ιεράρχη του Οικουμενικού θρόνου αν η συγκεκριμένη διάταξη του Καταστατικού έχει αλλάξει. Η απάντηση, αυτολεξεί: «Αυτά τα πράγματα δεν αλλάζουν»…)
Το θέμα της πατριαρχικής διαδοχής μπορούσε να έχει λυθεί εάν ο κ. Ερντογάν, αντί να «τουρκοποιεί» ανώφελα Ιεράρχες της Ορθοδοξίας (όπως άλλωστε πάντα επεδίωκαν οι Οθωμανοί), άνοιγε τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης. Τόσο απλό είναι το θέμα.
Αλλά και ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, δεν ευστόχησε στην απάντησή του προς τον συγκεκριμένο ισχυρισμό του κ. Ερντογάν. Αφού ανέφερε ότι η Ελλάδα έχει προχωρήσει στην ανακατασκευή μιας σειράς τζαμιών στον ελλαδικό χώρο, όπως και στο Φετιχιέ Τζαμί, πρόσθεσε: Ούτε μια στιγμή δεν σκέφτηκε η Ελλάδα να κάνει μια ορθόδοξη λειτουργία στο Φετιχιέ Τζαμί, όπως αντιστοίχως, κακώς συμβαίνει το τελευταίο διάστημα στην Αγία Σοφιά…
Η Μουσουλμανική θρησκεία επιτρέπει την ανάγνωση του Κορανίου και την Προσευχή Πιστών του Ισλάμ σε χριστιανικές εκκλησίες. Αντίθετα, την απαγορεύει σε «μουσεία». Που σημαίνει αυτό, πως επειδή ΔΕΝ είναι δυνατή η μετατροπή χριστιανικής εκκλησίας σε Τζαμί (το απαγορεύει ο Μωάμεθ) ο Ερντογάν με την απόφασή του να διατάξει τον Μουφτή, την περίοδο του Ραμαζανίου, να εκφωνήσει στίχους του Κορανίου από το εσωτερικό της Αγίας Σοφίας αναγνώρισε την θρησκευτική δομή και την Ιερότητα του συμβόλου της Χριστιανικής Πίστης, της Αγίας του Θεού Σοφίας. Όπως ακριβώς είχε πράξει από το 2010 και ο γενικός (τότε) διευθυντής Θρησκευμάτων της Τουρκίας Αλί Μπαρντάκογλου τον Ιανουάριο του 2010 όταν ερωτηθείς δημοσίως τι είναι η Αγια Σοφια είχε πει: Η Αγία Σοφία είναι χριστιανική Εκκλησία. Ενώ ό ίδιος είχε επίσης δηλώσει πως «η Θεολογική Σχολή της Χάλκης πρέπει να λειτουργήσει μέσα στο πλαίσιο του σεβασμού των θρησκευτικών ελευθεριών».
Το ότι η Αγια Σοφια είναι Χριστιανική Εκκλησία, είχε διακηρύξει στην ανθρωπότητα και ο Πάπας Παύλος ο 6ος όταν τον Ιούλιο του 1967 επισκεπτόμενος την Αγία Σοφία γονάτισε κάτω από τον κεκαλυμμένο Παντοκράτορα και προσευχήθηκε. Φυσικά και δεν προσευχήθηκε σε «μουσείο». Ούτε σε Τζαμί. Προσευχήθηκε στην χριστιανική Εκκλησία, όπως καθαγιάστηκε και για περίπου 1000 χρόνια ιερουργούσε.
Να σημειωθεί ότι την λειτουργική διοίκηση της Χριστιανικής Εκκλησίας της Αγίας Σοφίας διεκδικεί σήμερα η «Παγκόσμια Ενορία της Αγίας Σοφίας», πρόεδρος της οποίας είναι ο ελληνοαμερικανός πολιτικός ηγέτης κ. Κρις Σπύρου, στα πλαίσια και της απόφασης της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Αμερικανικής Βουλής των Αντιπροσώπων, η οποία με ψήφους 43 υπέρ και 1 κατά, υπερψήφισε το υπ΄ αριθ. 306 Ψήφισμα, με το οποίο απαιτεί από την Τουρκία «να προστατέψει την χριστιανική κληρονομιά της και να επιστρέψει την κατασχεμένη εκκλησιαστική περιουσία»…
Τέλος, διπλωματικοί κύκλοι έλεγαν πως με την φράση «…Εγώ κατάλαβα ότι ο Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν δεν θέλει επικαιροποίηση, αλλά εφαρμογή της Συνθήκης της Λωζάνης», εμμέσως πλην σαφώς είναι ωσάν ο κ. Τσίπρας να αναγνωρίζει πως αυτή δεν εφαρμόζεται από την ελληνική πλευρά. Κάτι που ασφαλώς δεν συμβαίνει. Η Μουσουλμανική μειονότητα απολαμβάνει πλήρως των δικαιωμάτων της.
Όπως κακή υπηρεσία προσέφεραν όσοι επέτρεψαν στον Ταγίπ Ερντογάν να «κατισχύσει» η άποψή του να στηθούν μικρόφωνα στον εξωτερικό χώρο του Σχολείου για να μιλήσει στους συγκεντρωμένους, παρά την αντίθετη συμφωνία που είχε προηγηθεί με την κυβέρνηση, να μιλήσει μέσα στο σχολείο και μόνον στους μαθητές! Άλλο «κατόρθωμα» μας, το μη ισχύσαν «βέτο» του ΥΦΥΠΕΞ Γιάννη Αμανατίδη, ο οποίος, αφού υποχώρησε στην αξίωση Ερντογάν, του είπε πως θα πει και ο ίδιος, μετά από αυτόν, «δυο λόγια». Δεν το έπραξε! Ενώ, όταν πήγε να προσφωνήσει τον κ. Ερντογάν «έσπευσαν» δίπλα του η μεταφράστρια και ο Τούρκος υπουργός των Εξωτερικών!
Βεβαίως και υπήρξαν και ευτυχείς, για τα εθνικά μας συμφέροντά, στιγμές τόσο στο Προεδρικό Μέγαρο όσο και στο Μέγαρο Μαξίμου. Στιγμές που αντιπαρατάχθηκαν και κατίσχυσαν η αλήθεια και η λογική του Διεθνούς Δικαίου των ισχυρισμών του “μετανούντος”, δήθεν, για την τουρκική θηριωδία του διωγμού των Ελλήνων από τη Μικρά Ασία, κ. Ερντογάν. Ο οποίος, όμως, χωρίς τύψεις διατηρεί τα κατοχικά τουρκικά στρατεύματα στην Κύπρο και τους Κύπριους αγνοούμενους στην Τουρκία, μέχρι και σήμερα! Αλλά εάν η διπλωματία (και ο δαίμονας) κρύβονται στις λεπτομέρειες, τότε πέραν από τα πανηγυρικά κυβερνητικά ανακοινωθέντα και κάποιους αλαλάζοντας τίτλους περί ιστορικών στιγμών, ας εξάγει ο καθένας τα συμπεράσματά του για το τι ακριβώς «επιτύχαμε» με την πρόσκληση Ερντογάν.
Ο χρόνος, πάντως, θα δείξει και μακάρι να διαψεύσει τους φόβους μας.
Σχόλια Facebook