Ο ελληνικός κήπος που έφτιαξε στην Ιαπωνία μια Ελληνίδα και σάρωσε τα βραβεία

Πήραμε το χρυσό στο …μουντιάλ, έγραφε η ανάρτηση στην ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης Facebook και τα “like” έπεφταν …βροχή. Μόνο που στην προκειμένη περίπτωση, το μουντιάλ δεν είχε καμιά σχέση με τη “στρογγυλή θεά” αλλά με έναν ξεχωριστό διαγωνισμό κήπων, το Gardening World Cup, όπου το χρυσό μετάλλιο κατέκτησε μια Ελληνίδα, η Κωνσταντίνα Στάρα.

Η 35χρονη αρχιτεκτόνισσα τοπίου ζει κι εργάζεται στην Ταϊλάνδη και στον διαγωνισμό που διεξήχθη πρόσφατα στην Ιαπωνία, μια χώρα με ιδιαίτερη “κουλτούρα” κήπων, κατάφερε με τον δικό της “ελληνικό κήπο”, να κερδίσει τις εντυπώσεις και την πρωτιά.

Η Κωνσταντίνα Στάρα μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ από τη μακρινή Μπανγκόγκ, για το έργο της, τη διάκριση που πέτυχε, για το πώς βρέθηκε στην Ταϊλάνδη, αλλά και για το αγαπημένο της στυλ κήπου.

Πώς εμπνεύστηκες τον ελληνικό κήπο, για τον οποίο βραβεύτηκες; Ποια τα κύρια χαρακτηριστικά του και ποιο το αρχιτεκτονικό μοντέλο που επέλεξες; Ο ελληνικός κήπος είναι ένας κήπος όμορφων αναμνήσεων. Σε κάθε μικρή λεπτομέρεια του κήπου κρύβονται οικογενειακές γιορτές, διακοπές με φίλους, εικόνες από τότε που ήμουν παιδί. Ξεκίνησα να διαβάζω το θέμα του φετινού Gardening World Cup και το concept “Παρέα” σχηματίστηκε αμέσως στο μυαλό μου. Μέσα σε 10 λεπτά έκανα ένα πρώτο σκιτσάκι του κήπου. Δούλεψα περίπου μισή ώρα, ξεκίνησα να γράφω ιδέες για το concept. Ήταν μια απίθανη στιγμή έμπνευσης! Η αρχιτεκτονική του κήπου βασίστηκε στην παραδοσιακή νησιωτική αρχιτεκτονική. Επέλεξα αυτό το μοντέλο για δύο λόγους· είναι ένα πολύ αγαπημένο αρχιτεκτονικό μοντέλο των Ιαπώνων και ο δεύτερος λόγος ήταν το πολύ περιορισμένο κόστος κατασκευής. Τα κύρια χαρακτηριστικά του κήπου είναι η απλότητα, το μεγάλο τραπέζι και οι καρέκλες ως χώρος συνάντησης και τα μεσογειακά φυτά, πολύ κοινά στους ελληνικούς κήπους.

Τι είναι Gardening World Cup και πόσο σημαντική είναι μια διάκριση σε έναν τέτοιο διαγωνισμό; Η έκθεση κήπου και λουλουδιών στο Huis Ten Bosch στο Ναγκασάκι (Gardening World Cup) είναι η μεγαλύτερη έκθεση κήπων στην Ιαπωνία. Είναι μια σημαντική διάκριση για τους σχεδιαστές κήπων. Να σας πω, επίσης, ότι δεν περίμενα να γίνει τόσο γνωστό στην Ελλάδα. Χαίρομαι πάρα πολύ που το μικρό αυτό κηπάκι έχει κερδίσει την αγάπη του κόσμου. Υπάρχουν όμως ακόμη πολλές και μεγαλύτερης κλίμακας εκθέσεις, όπως το Chelsea Flower Show, η FLORIADE της Ολλανδίας, διάφορες FLORA EXPO ανά τον κόσμο. Το 2012 ήμουν στην FLORIADE, ως μέλος ιαπωνικής εταιρείας τότε, και ανακάλυψα εκεί με έκπληξη έναν ελληνικό κήπο, ο οποίος είχε φτιαχτεί από μια ομάδα ανθρώπων, την Synergia-Hellenic Garden Team. Οι κήποι είναι ένας πολύ όμορφος και άμεσος τρόπος προβολής της χώρας μας στο εξωτερικό, είναι σαν ένα μικρό κομμάτι της Ελλάδας! Αξίζει πιστεύω να στηρίζουμε τέτοιες προσπάθειες και να γίνονται περισσότερο γνωστές.

Εργάζεσαι στην Ταϊλάνδη ως αρχιτέκτονας τοπίου-γεωπόνος. Πώς βρέθηκες εκεί; Είσαι κι εσύ “παιδί” του λεγόμενου brain-drain λόγω κρίσης; Βρέθηκα στην Ταϊλάνδη για πρώτη φορά το 2011· ήμουν ακόμη μεταπτυχιακή φοιτήτρια στην Ιαπωνία τότε, μαζί με δύο Ιάπωνες συμφοιτητές μου συμμετείχαμε στο student charrette και στο συνέδριο αρχιτεκτονικής τοπίου της IFLA (International Federation of Landscape Architects). Ήταν μια πολύ καλή εμπειρία και διασκέδασα πολύ να δουλεύω με τους Ταϊλανδούς αρχιτέκτονες τοπίου. Αυτή ήταν η πρώτη επαφή μου με τη χώρα και έπειτα όταν αποφάσισα να φύγω από την Ιαπωνία, σκέφτηκα ότι θα ήταν ίσως καλό να προσπαθήσω να βρω δουλειά στην Ταϊλάνδη για λίγο καιρό. Στην Ελλάδα τα πράγματα δεν φαινόντουσαν πολύ ευοίωνα για έναν αρχιτέκτονα τοπίου.

Στην Ιαπωνία υπάρχει -θα λέγαμε- μια κουλτούρα κήπων. Πώς το εξηγείς αυτό και γιατί οι ιαπωνικοί κήποι έχουν αυτή τη φήμη; Οι ιαπωνικοί κήποι είναι ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της ιαπωνικής κουλτούρας για πολλούς αιώνες. Οι πρώτοι ιαπωνικοί κήποι ήταν συνδεδεμένοι με την φιλοσοφία και την θρησκεία. Έπειτα, κατά την περίοδο Χέϊαν αναπτύχθηκε ένα αριστοκρατικό στυλ κήπου. Οι τελετές ποίησης στους κήπους αυτούς ήταν μια από τις αγαπημένες ασχολίες των αριστοκρατών της εποχής. Έπειτα σε μεταγενέστερες περιόδους η τεχνική στους κήπους εξελίχθηκε. Πολλοί από τους κήπους που σχεδιάστηκαν τότε άνηκαν σε Shoguns και Daimyos, μέλη της υψηλότερης τάξης στην κοινωνία της Ιαπωνίας. Οι ιαπωνικοί κήποι είναι δηλαδή ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της Ιαπωνίας και συνδέονται με τη θρησκεία, την ιστορία, την πολιτική της χώρας.

Ποιο είναι το αγαπημένο σου στυλ κήπου και ποια θα έλεγες πως είναι τα στοιχεία εκείνα που δεν θα πρέπει ποτέ να λείπουν από έναν κήπο; Θαυμάζω πολύ τη δουλειά της Andrea Cochran και του Piet Oudolf. Όμως το κάθε στυλ κήπου έχει τη δική του χρησιμότητα και ομορφιά. Ο κήπος είναι ένα προσωπικό θέμα, τα στοιχεία που δεν πρέπει να του λείπουν καθορίζονται από την προσωπικότητα και τις ανάγκες του ιδιοκτήτη.

Πηγή:iefimerida.gr