Επιτυχημένη και διαφωτιστική η Ημερίδα της ΑΗΕΡΑ για τον Κων. Μπρουμίδη
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΛΑΣΠΙΝΑ
Μία ιδιαίτερα επιτυχημένη εκδήλωση πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τετάρτης 13 Μαίου στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο (Μέγαρο παλαιάς Βουλής) για τον μεγάλο ομογενή ζωγράφο Κωνσταντίνο Μπρουμίδη με θέμα «ο ξεχασμένος Μιχαήλ Άγγελος του Καπιτωλίου των ΗΠΑ». Την ημερίδα διοργάνωσε το Chapter HJ-10 “Pericles”, Holargos, District 25, Region 10.
Πυκνό ακροατήριο, σημαντικές παρεμβάσεις και ένας καλά καταρτισμένος και αξιόλογος ομιλητής, ο συγγραφέας-δημοσιογράφος Γρηγόρης Χαλιακόπουλος, συνέθεσαν μία πολύ ενδιαφέρουσα βραδιά, κεντρικό νόημα της οποίας ήταν, κατά την άποψη του γράφοντος, αυτό που σε κάθε περίσταση και σε όλους τους τόνους λέει η Panhellenic Post: Ότι, δηλαδή, ο Απόδημος Ελληνισμός παρεμένει «ο μεγάλος άγνωστος» στην Ελλάδα!
΄Αγνωστος, όπως άγνωστο για το ευρύ ελληνικό κοινό ήταν το τεράστιο καλλιτεχνικό έργο του Κωνσταντίνου Μπρουμίδη το 19ο αιώνα. Του γιού του μετανάστη από τα Φιλιατρά, που έμελλε να αποτυπώσει το ιδιοφυές του ταλέντο, αλλά και την προς την πατρίδα του πατέρα του αγάπη, στους τοίχους του Καπιτωλίου των ΗΠΑ, με το χρωστήρα του!
Μία άλλη, σημαντική στιγμή της εκδήλωσης, που έγινε παρουσία του Ύπατου Προεδρείου της ΑΗΕΡΑ, εκπροσώπου της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Δημάρχου Τριφυλίας κ. Κατσίβελα Παναγιώτη (ο οποίος είπε ότι νιώθουν πολύ κοντά την «ανάσα» του Μπρουμίδη να τους καθοδηγεί στο δημοτικό τους έργο) ήταν ο χαιρετισμός που απηύθυνε από το βήμα, ο Βασίλης Πριμικήρης, εντεταλμένος του Υπουργείου Εξωτερικών για τον ελληνισμό Διασποράς (sic).
Επίσης, ιδιαίτερα θετικά σχολιάστηκε η ομιλία του Ύπατου Προέδρου της ΑΗΕΡΑ κ. Φιλίππου Φράγκου η οποία κάλυψε συνοπτικά τόσο την ιστορία της μεγαλύτερης και παλαιότερης οργάνωσης της Ομογένειας, την προσφορά της στο εκπαιδευτικό, Φιλανθρωπικό και πολιτικό τομέα καθώς επίσης και σε θέματα της επικαιρότητας της γενέτειρας.
Μεταφέρουμε, είπε, τις απόψεις της Ελλάδος στην Ουάσιγκτον και τανάπαλιν. Χτίζουμε, πρόσθεσε, γερές σχέσεις. Η ΑΗΕΡΑ, πρόσθεσε, φροντίζει, μεταξύ πολλών άλλων, και να επικοινωνεί τις θέσεις της ελληνο-αμερικανικής κοινότητας στους εκλεγμένους αντιπροσώπους σε ομοσπονδιακό, πολιτειακό και τοπικό επίπεδο, καθώς και στους επικεφαλής της διπλωματίας μας. Τας θέματα αυτά αφορούν τις σχέσεις Ελλάδος- Κύπρου και Τουρκίας, αλλά και τομείς της εσωτερικής πολιτικής.
Για τον Κων. Μπρουμίδη
Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Γρηγόρης Χαλιακόπουλος, μετά από μακροχρόνια έρευνα γύρω από το θέμα του μεγάλου καλλιτέχνη, στην ομιλία του υποστήριξε πως ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης αποτελεί για τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, μία από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες που σφράγισαν με το έργο τους την ιστορία αυτού του έθνους. Εξήγησε δε πως από λάθος, ο Μπρουμίδης που καταγόταν από τα Φιλιατρά Μεσσηνίας, θεωρήθηκε Ιταλός. Αμερικανοί δικηγόροι αποφάνθηκαν ότι αφού ο πατέρας του, Σταύρος Μπρουμίδης, ήταν Ελληνας, τότε και ο γιος, Κωνσταντίνος που γεννήθηκε στη Ρώμη το 1805, ήταν επίσης Ελληνας.
Η οικογένεια Μπρουμίδη χρονολογείται από το 1652, η οποία κυνήγησε και πολέμησε τον Τούρκο κατακτητή. Το 1769 στο κίνημα του Ορλώφ ένας Μπρουμίδης αναφέρεται στα ηγετικά στελέχη του κινήματος. Ο Μπρουμίδης αυτός κυνηγημένος από τον Σουλτάνο για την επαναστατική του δράση, πέρασε μαζί με την οικογένεια του το 1774 στην Ζάκυνθο και από εκεί στην Ρώμη. Από την οικογένεια αυτή προέρχεται και ο Σταύρος Μπρουμίδης, πατέρας του ζωγράφου, ο οποίος παντρεύτηκε την Άννα Μπιανκίνι και στις 26 Ιουλίου του 1805 γεννήθηκε ο γιος τους Κωνσταντίνος Μπρουμίδης, ο άνθρωπος που αφιέρωσε την ζωή του για να ζωγραφίσει το Καπιτώλιο, τον χώρο της βουλής και της γερουσίας των Αμερικανών.
Μετά το πέρας των σπουδών του δεν άργησε να αναγνωριστεί η ευφυΐα και το ταλέντο του νεαρού τότε καλλιτέχνη. Το 1840 του ανέθεσε ο Πάπας Γρηγόριος ο 16ος την διόρθωση μισοκατεστραμένης τοιχογραφίας του Ραφφαέλλο στην στοά του Βατικανού. Αργότερα ξαναδημιουργεί μόνος του μια τοιχογραφία του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, επίσης παίρνει εντολή να φιλοτεχνήσει το πορτραίτο το Πάπα Πίου του 9ου για την στοά του Βατικανού. Για το έργο αυτό παρασημοφορήθηκε από τον ίδιο τον Πάπα, και σαφώς καταξιώθηκε πια ως καλλιτέχνης στην Ιταλική τέχνη. Σύμφωνα με δική του ιδιόχειρη μαρτυρία (καμιά άλλη – γραπτή δεν είναι διαθέσιμη).
Είχε παντρευτεί στην Ρώμη και είχε αποκτήσει δύο παιδιά, την Ελένη και τον Ιωσήφ. Όταν αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Ιταλία, η οικογένεια του έμεινε πίσω. Με την κόρη του, όμως την Ελένη, διατηρούσε σ΄ όλη του την ζωή αλληλογραφία. Σε μια συμπλοκή ο Μπρουμίδης ενώ υπηρετούσε τον Παπικό στρατό, παράκουσε την εντολή του για πυροβολισμό καθότι στην άλλη πλευρά μέσα στους επαναστάτες, υπήρχαν γνωστοί και φίλοι ομότεχνοι του.
Εξάλλου οι ίδιες οι φιλελεύθερες ιδέες τον είχαν αγγίξει και επηρεάσει. Για την άρνηση του να χτυπήσει τους επαναστάτες τιμωρήθηκε με φυλάκιση. 14 σκληρούς μήνες έμεινε στην φυλακή, και μόνο με παρέμβαση του Πάπα του οποίου το πορτραίτο είχε ζωγραφίσει, αφέθηκε ελεύθερος, υπό τον όρο να εγκαταλείψει για πάντα την Ιταλία.
Έτσι βρέθηκε στην Αμερική, χάρη στην βοήθεια ενός φίλου Αμερικανού που είχε. Στο νέο τόπο, καταξιώνεται και πάλι ως καλλιτέχνης, αφού η αξία των έργων του δεν γνωρίζει γεωγραφικά σύνορα. Παντρεύτηκε για δεύτερη φορά κι απέκτησε ένα γιο, τον Σταύρο, με την κατά πολλές δεκαετίες νεώτερη του Λόλα Germon.
Η τελευταία, ήταν η μούσα του καλλιτέχνη, όμως μερικά χρόνια μόνο έμεινε μαζί του. Αποτύπωσε, ωστόσο σε αρκετές γυναικίες μορφές την ομορφιά της Λόλας η οποία, μετά το χωρισμό τους, έκανε δύο ακόμη γάμους ενώ ο γιός του Σταύρος Germon αν και πίστευε πως είχε κληρονομήσει από τον πατέρα του το ταλέντο του στην ζωγραφική, δεν κατάφερε ποτέ να αναδειχθεί και πέθανε σε σχετικά μικρή ηλικία.
Επιστρέφοντας στον Κωνσταντίνο Μπρουμίδης, αφού ζωγράφισε μια πολύ μεγάλη εικόνα, αυτή της “Σταύρωσης του Ιησού” στον ναό του Αγίου Στεφάνου, καθώς και την “Αγία Τριάδα” στο Μητροπολιτικό ναό της πρωτεύουσας του Μεξικού, αφού απέκτησε δηλαδή φήμη μέσα από την τέχνη του, δεν άργησαν να τον προσεγγίσουν άνθρωποι από το Καπιτώλιο, για να του ζητήσουν να εργαστεί σ΄ αυτό, όπως κι έγινε.
Δούλευε μάλιστα ώρες ατέλειωτες πάνω στις σκαλωσιές, ώστε να έχει το Καπιτώλιο την σημερινή μορφή και αίγλη του, παγκοσμίως. Πληρώθηκε σύμφωνα με τις γραπτές μαρτυρίες από το λογιστικό τμήμα του Καπιτωλίου, για το συνολικό έργο του μέσα στην πάροδο των ετών με το ποσό των 80.712 δολαρίων.
Ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης, που τα τελευταία χρόνια της ζωής του τα πέρασε μέσα στην μοναξιά και την φτώχεια, ποτέ δεν έπαψε να ζωγραφίζει για το Καπιτώλιο, ακόμα κι όταν ήταν άρρωστος. Δεν ήθελε να παίρνει τζάμπα τα λεφτά της αμερικανικής Κυβέρνησης! Τις τελευταίες δε, πινελιές του τις έβαλε, άρρωστος αλλά πάντα επάνω στις σκαλωσιές του Καπιτωλίου, από όπου και έπεσε για να μείνει πλέον στα κρεβάτι, 4 μήνες και 19 ημέρες, πριν από τον θάνατο του. Πέθανε το 1870. Θάφτηκε στον οικογενειακό τάφο της Λόλας Germon, όπου είχε ταφεί και ο γιός του Σταύρος.
Την ελληνική καταγωγή του καλλιτέχνη, όπως τον ίδιο και τα έργα του, θα τα γνωρίζαμε ελάχιστα σήμερα εάν δεν υπήρχε μια μεγάλη θαυμάστριά του, η Myrtle Cheney Murdock, σύζυγος βουλευτού και ξεναγός στο Καπιτώλιο η οποία αισθάνθηκε την ανάγκη να ρίξει φως στα λησμονημένα έργα του Μπλουμίδη και να αναζητήσει στοιχεία της ζωής του, συγγράφοντας παράλληλα το 1950 ένα βιβλίο για τον μεγάλο καλλιτέχνη.
Οι τοιχογραφίες του είναι:
1) Η θαυμάσια αυτή εικόνα με τις ακόμα θαυμασιότερες διακοσμητικές κορνίζες φτιαγμένη σε Buono fresco που βρίσκεται στην Προεδρική Αίθουσα στο Senate Annex και παριστάνει την Νομοθεσία.
2) Thomas Jefferson. Από τις λίγες ελαιογραφίες του Μπρουμίδη σε ξηρό τοίχο στο Καπιτώλιο. Βρίσκεται στην αίθουσα του Προέδρου και θεωρείται το καλύτερο από τα πορτραίτα, που βρίσκονται στην αίθουσα αυτή.
3) Η εικόνα του Βενιαμίν Φραγκλίνου βρίσκεται στην Αίθουσα του Προέδρου. Θαυμάζουμε κι εδώ την τέχνη του Μπρουμίδη, να κάνει έτσι τις διακοσμίσεις του, ώστε να δίνουν την εντύπωση γλυπτού, όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε στην κορνίζα του πίνακα και ιδιαίτερα στις δύο ζωγραφισμένες κολόνες.
4) Το σύμπλεγμα που παριστάνει αλληγορικά την βιομηχανία, βρίσκεται στον ουρανό του θόλου. Και εδώ το κεντρικό πρόσωπο, ο Ήφαιστος είναι παρμένο από την Ελληνική μυθολογία.
5) Από τον Όλυμπο στο θόλο του Καπιτωλίου των ΗΠΑ. Η θεά Αθηνά, ενώ συζητάει με τον φιλόσοφο Benjamin Franklin τον εφευρέτη του τηλέγραφου Morse, και τον εφευρέτη του ατμόπλοιου R. Fulton σε μια αλληγορία για τις τέχνες κα τα γράμματα.
Η ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ
Την ημερίδα διοργάνωσε το Chapter HJ-10 “Pericles”, Holargos, District 25, Region 10. Ήταν μία άρτια οργάνωση που άφησε ικανοποιημένους τους προσκεκλημένους που κυριολεκτικά πλημμύρισαν την αίθουσα Γερουσίας της Παλαιάς Βουλής. Ο Supreme Governor, Region 10 Νίκος Παπαδόπουλος εξέφρασε με το πέρας της ημερίδας την ικανοποίησή του για την απόλυτα επιτυχή διοργάνωση την ευθύνη της οποίας είχε ο πρόεδρος του Chapter HJ-10, Μαρκουλάκος Μιχάλης καθώς και τις ευχαριστίες του στους Χρυσούς Χορηγούς: Bergmann Kord- Medical Clinics, Omonia Trans, Χορηγοί, Markoulakos Law Firm, ChapterA603, Sofia, Bulgaria, District 28, Region 10 καθώς και στους χορηγούς επικοινωνίας “Εθνικός Κήρυξ” και The Panhellenic Post- The on line newspaper of Hellenism, By Christos Malaspinas.
(Περισσότερα, αργότερα)
.
Σχόλια Facebook