Άρθρο υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών διχάζει τους αναγνώστες του Guardian

Αθήνα
Διχασμένο εμφανίζεται το αναγνωστικό κοινό της ηλεκτρονικής έκδοσης του Guardian αναφορικά με το θέμα του επαναπατρισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα και με αφορμή άρθρο του Τζόναθαν Τζόουνς, ο οποίος υπερασπίζεται το αίτημα της Αθήνας.

«Τα ελγίνεια πρέπει να παραμείνουν εδώ που είναι, είναι γελοίο να θέλουμε να γυρίσει πίσω ο χρόνος, τα μάρμαρα φυλάσσονται με ασφάλεια, πείτε στην Ελλάδα και την κ. Κλούνι, ευγενικά, να μας παρατήσουν… Άλλωστε η Ελλάδα είναι ένα αποτυχημένο κράτος, που δεν μπορεί να φροντίσει ούτε τους θησαυρούς που διατηρεί. Απλά ψάξτε στο Google για τις κλοπές έργων τέχνης στην Ελλάδα τα τελευταία πέντε χρόνια… και η κατάσταση θα χειροτερέψει» γράφει ένας εκ των αναγνωστών, για να λάβει την αποστομωτική απάντηση: «Πάρα πολλές ψευδο-ελλείψεις (‘too many pseudo ellipses…’).

Αντίθετοι με το παραπάνω σχόλιο εμφανίζονται και άλλοι αναγνώστες, εκ των οποίων ο ένας γράφει: «Η Ελλάδα δεν είναι αποτυχημένο κράτος και μπορεί να φροντίσει πολύ καλά τους πολιτιστικούς θησαυρούς της. Έχει μουσεία παγκόσμιας κλάσης και άριστους αρχαιολόγους».

«Μπορούμε να τα στείλουμε πίσω ώστε οι χώρες τους να τα καταστρέψουν, όπως έγινε με αρχαιότητες στο Ιράν, το Αφγανιστάν, το Ιράκ, τη Συρία, την Αίγυπτο… Ή να τα επιστρέψουμε απλώς για να αισθάνεστε ανώτεροι στην προσπάθειά σας να προκαλέσετε μία διαμάχη» είναι άλλη μία άποψη που διατυπώνεται, η οποία επίσης δεν μένει αναπάντητη από αναγνώστες που στηρίζουν το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης.

Το άρθρο του Τζόουνς

Στο άρθρο του ο Τζόναθαν Τζόουνς υποστηρίζει πως «η υφαρπαγή των Μαρμάρων από τον λόρδο Έλγιν είναι ένας λεκές» στη φήμη της Βρετανίας. Καλεί, δε, τα βρετανικά μουσεία «να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα» και να αντιληφθούν πως «ο ιμπεριαλισμός της τέχνης έχει πεθάνει».

«Δεν μπορούν πλέον να κρατούν θησαυρούς της τέχνης που αποκτήθηκαν πριν από πολύ καιρό,  υπό αμφίβολες συνθήκες» υποστηρίζει ο Τζόουνς, σημειώνοντας ότι «η βρετανική αυτοκρατορία έχει πεθάνει» και γι’ αυτό «τα λάφυρα πρέπει να επιστραφούν».

«Στη Γαλλία» συνεχίζει ο Τζόουνς «όπου τα μουσεία είναι γεμάτα με θησαυρούς, όπως και τα δικά μας, το ταμπού της ‘εθνικής κληρονομιάς’ τους έχει αρχίσει να αμφισβητείται. Πρέπει να τους ακολουθήσουμε σε αυτό τον δρόμο».

Τέλος, ο Τζόουνς επικρίνει τη στάση του Βρετανικού Μουσείου, σημειώνοντας ότι αντί να αντιμετωπίζει την Αθήνα σαν εχθρό, θα έπρεπε να έχει αναπτύξει μία σχέση συνεργασίας με το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης.


Άννα Ανδίρα

Newsroom ΔΟΛ