Οι Χρυσές Σφαίρες αποκλείουν τη Σκάρλετ. Δυο ελληνικές ταινίες στην κούρσα για το ξενόγλωσσο
H συζήτηση είχε ήδη αρχίσει, όταν η Σκάρλετ Γιόχανσον βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ της Ρώμης για τη φωνητική της ερμηνεία στο «Her» του Σπάικ Τζονζι. Στην ταινία η ηθοποιός δεν εμφανίζεται σε καμία σκηνή, καθώς υποδύεται τη «Σαμάνθα» ένα λειτουργικό σύστημα με γυναικεία φωνή που ο ήρωας (Γιοακίν Φίνιξ) εγκαθιστά στον υπολογιστή του και σταδιακά αναπτύσσεται μεταξύ τους μια ρομαντική διάθεση. Η ερώτηση για το αν μπορεί να βραβευτεί μια ερμηνεία χωρίς καμία φυσική παρουσία, παρά μόνο τον ήχο της φωνής, φαίνεται ότι έχει πολλές απαντήσεις. Δεν είναι μόνο το ιταλικό φεστιβάλ που έκρινε ότι η Σκάρλετ έδωσε στο ρόλο κάτι εξαιρετικό με τη φωνή της. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης, αντικατέστησε σχεδόν την τελευταία στιγμή τη Σαμάνθα Μόρτον με την τωρινή «πρωταγωνίστρια», καθώς έκρινε ότι η φωνή της πρώτης δεν ήταν αρκετά καλή για τον ομώνυμο ρόλο της ταινίας.
Τα βραβεία της Ακαδημίας, αλλά κι εκείνα της Ένωσης Ηθοποιών επίσης επιτρέπουν στη Γιόχανσον τη συμμετοχή της στις υποψηφιότητες και λαμβάνουν υπόψη τους την ερμηνεία της. Δε συμβαίνει όμως το ίδιο και με τις Χρυσές Σφαίρες, που είπαν «όχι» στην υποβολή μιας τέτοιας υποψηφιότητας. Τα βραβεία της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου περιλαμβάνουν μέσα στους όρους συμμετοχής στις υποψηφιότητές τους, την προϋπόθεση της εμφάνισης του ηθοποιού στην ταινία. Το σκεπτικό αυτό βασίζεται στην πεποίθηση ότι οι φωνές των πρωταγωνιστών φιλτράρονται αρκετά με ψηφιακά μέσα, ώστε από μόνη της μια φωνητική ερμηνεία δεν είναι αρκετά «αυθεντική» για να συγκριθεί με μια συνολική παρουσία.
Ανάλογες συζητήσεις είχαν γίνει με αφορμή τις εξαιρετικές stop – motion ερμηνείες του Άντι Σέρκις ως Γκόλουμ του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» και Σίζαρ του «Πλανήτη των Πιθήκων». Σε κάθε περίπτωση, ακόμα κι αν σήμερα η Γιόχανσον μπορεί να διεκδικήσει ένα όσκαρ ή το βραβείο της Ένωσης Ηθοποιών, η στατιστική είναι εναντίον της: καμιά ερμηνεία αποκλειστικά φωνητική, ή υποβοηθούμενη από ηχητικά και οπτικά εφέ δεν έφτασε ποτέ στις τελικές υποψηφιότητες.
Η Ένωση Ξένων Ανταποκριτών του Χόλιγουντ ανακοίνωσε και τις 58 συνολικά μη αγγλόφωνες ταινίες που έχουν προβληθεί στα μέλη της και μπορούν να διεκδικήσουν μια θέση ανάμεσα στις υποψηφιότητες για τη Σφαίρα καλύτερης ξένης ταινίας. Ανάμεσά τους βρίσκονται «Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού» του Έκτορα Λυγίζου, επίσημη υποψηφιότητα της Ελλάδας για τα Όσκαρ και το «Αν» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, που είχε προβληθεί πριν από μερικούς μήνες στο Λος Άντζελες για τα μέλη της Ένωσης Ανταποκριτών. Ανάμεσα στις ταινίες της μακράς αρχικής λίστας βρίσκεται και το βαρύ πυροβολικό της κατηγορίας «Η Ζωή της Αντέλ» (που αποκλείστηκε από τα Όσκαρ λόγω προγραμματισμού διανομής), φαβορί όχι μόνο για την πεντάδα, αλλά και για το βραβείο, το εξαιρετικό «Κυνήγι» του Βίντερμπεργκ, το χιλιανό «Gloria» και η «Τέλεια Ομορφιά» του Σορεντίνο, που προβλήθηκε στις Κάννες.
Σε μια άλλη ενδιαφέρουσα πλευρά της επερχόμενης τελετής των Χρυσών Σφαιρών τον Ιανουάριο, τα στοιχήματα για το αν ο Γούντι Άλεν, υποψήφιος φέτος για το τιμητικό βραβείο Cecil B. DeMille, θα εμφανιστεί στην απονομή, έχουν ήδη αρχίσει. Είναι γνωστό ότι αγαπημένος auteur δεν προσέρχεται ποτέ στις τελετές των βραβείων και σύμφωνα με δημοσίευμα του Deadline, δε σκοπεύει κι αυτήν τη φορά να παραστεί, παρά και τις αναμενόμενες υποψηφιότητες της φετινής του ταινίας, «Θλιμμένη Τζάσμιν». Εδώ και πολλές δεκαετίες, όταν το «Sleeper» του είχε αγνοηθεί από την Ακαδημία των όσκαρ, ο Γούντι χαρακτήριζε το concept των βραβεύσεων ανοησία: «Όλο αυτό που γίνεται είναι ανόητο. Δεν μπορώ να αποδεχτώ την αξιολόγησή μου από άλλους, γιατί αν συμφωνήσω με το βραβείο που μου δίνουν, πρέπει να συμφωνήσω κι όταν θεωρούν ότι δεν το αξίζω» έλεγε ο σκηνοθέτης ήδη από το 1974! Παρόλα αυτά, η στιγμή της απονομής του τιμητικού βραβείου έχει χαρίσει στις Χρυσές Σφαίρες μερικές από τις πιο συγκινητικές τους στιγμές (ας θυμηθούμε και την αποκαλυπτική ευχαριστήρια ομιλία της Τζόντι Φόστερ) και αν ο Γούντι δεν παρευρεθεί, θα είναι μια εξαίρεση για την πρόσφατη ιστορία του θεσμού.
e-go.gr
Σχόλια Facebook