Την ομογένεια τη λογαριάζει κανείς;

ΑΠΟΨΗ

ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΛΑΣΠΙΝΑ

Η απόφαση (;) του Δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. Μπουτάρη να εξώσει από το κτήριο δωρεά Μακρίδη το ΣΑΕ, δεν υπακούει σε καμία λογική, σε καμία ανάγκη και σε καμία σκοπιμότητα.

Γι’  αυτό και τα επιχειρήματα που επικαλείται ο δήμαρχος είναι αστήρικτα, αίολα και  μακράν πάσης πειστικότητας.

Δέκα σύντομες παρατηρήσεις:

1.  Λέει ο δήμαρχος ότι δεν μπορεί ένα κτίριο 1000 μ2 να στεγάζει δύο, μόνον υπαλλήλους. Προσωπικά γνωρίζω ένα άλλο κτήριο πολλών χιλιάδων μ2 στην  καρδιά της Αθήνας που στεγάζει έναν μόνον ένοικο. Τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Αλλά δεν είναι ο κ. Κάρολος Παπούλιας ο ένοικος. Είναι ο θεσμός της Προεδρευομένης Κοινοβουλευτικής Δημοκατίας που έχει βρει ασφαλές καταφύγειο εκεί. Έτσι και στη συμπρωτεύουσα, δεν στεγάζονται οι δύο υπάλληλοι στα γραφεία του ΣΑΕ. Στεγάζεται ο θεσμός των Αποδήμων Ελλήνων. Και αυτός τελεί σήμερα υπό έξωση, από το δήμαρχο κ. Μπουτάρη. Θεσμός, είναι το ΣΑΕ. Όχι η έδρα του θεσμού.

2. Εάν υπήρχαν χρήματα στο ταμείο του ΥΠΕΞ, του κράτους γενικότερα, και η επιδότηση του ΣΑΕ έρεε κανονικά, και, το σημαντικότερο, εάν υπήρχε προγραμματισμός, συντονισμός και όραμα από πλευράς υπουργείου, δύο μόνο άτομα θα είχαν σήμερα προσωπικό τα γραφεία του ΣΑΕ; Εάν δεν αναβάλλονταν συναντήσεις, εάν δεν ματαιώνονταν προγραμματισμένες εκδηλώσεις, θα παρουσίαζαν τα γραφεία του ΣΑΕ εικόνα εγκατάλειψης; Αλλά η αδυναμία του κράτους να συντηρήσει το δημιούργημά του, μπορεί να συνιστά ταυτόχρονα και αποδεικτικό στοιχείο της δήθεν ανικανότητάς του;

3. Είναι η ποσόστητα των εργαζομένων που προσδιορίζει τις σχέσεις Ομογένειας με το μητροπολιτκό κέντρο; Πώς θέτουν ελαφρά τη καρδία σε κίνδυνο τη σχέση αυτή; Τι θα συμβεί και ποιός θα απολογηθεί αν, με αφορμή το ζήτημα της στέγασης του ΣΑΕ, οι σχέσεις αυτές κακοπάθουν ή ακόμη και διερραγούν;

4. Εάν το ΣΑΕ, δηλαδή η έδρα, τα γραφεία του, εγκατασταθούν μέσα στο δημαρχιακό μέγαρο, κάθε δήμαρχος θα μπορεί αυτεξούσια να τα μετακινεί εσωτερικά κατά το δοκούν και ανάλογα με τις πραγματικές ή εικονικές ανάγκες των συμβούλων του. Διότι, διαφορετικά, ο δήμαρχος θα απωλέσει μέρος της εξουσίας του. Θα, εξελιχθεί, λοιπόν, μοιραία το ΣΑΕ, σε κλοτσοσκούφι του κάθε δήμαρχου.

5.  Ποιό καθεστώς θα διέπει τις εργασιακές σχέσεις των υπαλλήλων του ΣΑΕ, μέσα στο πλαίσιο των σχέσεων των υπαλλήλων του δήμου; Θα προσληφθούν στο Δήμο; Θα τους πληρώνει ο Δήμος; Εάν τους πληρώνει το ΣΑΕ, θα έχουμε δύο διαφορετικά καθεστώτα μισθοδοσίας μέσα στο Δήμο; Ένα για τους υπαλλήλους του Δήμου και ένα άλλο για τους υπαλλήλους του ΣΑΕ;

6. Ζητά η κυβέρνηση, ή μάλλον, το ΥΠΕΞ, την αυτοχρηματοδότηση του ΣΑΕ ως προϋπόθεση για την μελλοντική ύπαρξή του. Θα γίνει το ΣΑΕ Ανώνυμος Εταιρεία; Θα πουλάει κάποιο προϊόν προκειμένου να έχει έσοδα; Διαφορετικά, από που θα εξοικονομεί τα προς το ζειν; Από εισφορές-κουπόνια των ομογενών;  Ποιών; Αυτών που ποτέ δεν ρωτήθηκαν εάν θέλουν το ΣΑΕ που τους έφτιαξε η Αθήνα; Την ομογένεια την ρώτησε κανείς εάν χρειάζεται ή εάν θέλει να χρηματοδοτήσει μια οργάνωση που φτιάχτηκε κατ΄εικόνα και (κομματική) ομοίωση μερικές χιλιάδες μίλια μακριά της;

7. Εάν όντως χρηματοδοτήσει η ομογένεια το ΣΑΕ μέσω κουπονιών ή όπως αλλιώς ήθελε συμβεί αυτό, ποιός και πώς θα ελέγχει την  κατεύθυνση των χρημάτων;  Ποιός και πώς θα ορίζει τις δαπάνες της οργάνωσης; Πώς θα ελέγχει η ομογένεια τι απέγιναν τα χρήματά της;  Και, από την άλλη μεριά, πώς θα μπορεί το ΣΑΕ να έχει προγραμματισμένα σταθερά λειτουργικά έξοδα όταν δεν θα μπορεί να έχει προγραμματισμένα σταθερά έσοδα; Δεν συνιστά δεδομένο κοινά αποδεκτό το ότι εν γένει η συνεισφορά είναι προαιρετική και, πάντως, σε καμμία περίπτωση υποχρεωτική;

8. Μετακυλίουν την ευθύνη χρηματοδότησης του ΣΑΕ στην πλάτη της ομογένειας. Αλλά αν καταστεί το ΣΑΕ αυτοχρηματοδοτούμενος οργανισμός, ποιός ο λόγος να υπακούει στις επιθυμίες και τις ¨προσταγές¨ της Αθήνας; Θα μπορούσε η Θεσσαλονίκη να είναι παγκόσμια πρωτεύουσα του Απόδημου Ελληνισμού όσο καλά θα μπορούσε να είναι η Νέα Υόρκη, το Μόντρεαλ ή το Σίδνεϊ. Και, εν τοιαύτη περιπτώσει, ας αποφασίσει η ομογένεια που θέλει να εγκατασταθεί. Και σε διώχνω και σε ορίζω, αυτό δεν μπορεί να γίνει. Ούτε μπορεί να έχει το γενικό πρόσταγμα η Αθήνα σε κάτι που θα χρηματοδοτεί η ομογένεια.

9. Τι νόημα έχει το «κρυφτούλι»; Θα πάει ή δεν θα πάει  ο κ. Δόλλης στη συνεδρίαση του προεδρείου;  Αν δεν πάει, τί μπορεί να κάνει ο Διευθυντής της Γενικής Γραμματείας του ΣΑΕ στη σύσκεψη; Θα αποφασίσουν αυτός και οι συμβούλοί του τις αλλαγές; Και γιατί επείγονται για τις προτάσεις του ΣΑΕ προκειμένου να αλλάξει ο νόμος που διέπει τη λειτουργία του ΣΑΕ, ενώ η χώρα βρίσκεται ήδη στον προθάλαμο των γενικών βουλευτικών εκλογών;

10. Τι νόημα έχει μια συνάντηση προεδρείου – Μπουτάρη αφού είναι προαποφασισμένο το αποτέλεσμα; Γιατί δεν αφήνουν το ΣΑΕ στο κτήριο δωρεά Μακρίδη και να συστεγάσουν –σε ορισμένους από τους χώρους του- κάποια υπηρεσία του Δήμου; Το πρότειναν αυτό στο προεδρείο του ΣΑΕ και δεν το δέχθηκε;

Οι εμπλεκόμενοι μοιάζει να έχουν απασφαλίσει μία χειροβομβίδα και να την κρατούν στο χέρι. Προσπαθούν όλοι να αποφύγουν να τους σκάσει στα χέρια.

*Ο πρόεδρος Στ. Ταμβάκης, όπως είναι φυσικό, θέλει να μη διαλυθεί το ΣΑΕ, ούτε να χάσει το κτήριο των γραφείων, επί των ημερών του.

*Ο Δημ. Δόλλης να μην χρεωθεί την απενεργοποίηση του ΣΑΕ το οποίο θέλει παραδόξως να αναδιοργανώσει την ώρα που η θητεία του στο υπουργείο λήγει.

Και ο δήμαρχος Γιαν. Μπουτάρης να περάσει το δικό του έστω και νταηλήδικα, όπως έκανε με τον Μητροπολίτη κ. Ανθιμο.

Αλήθεια, την ομογένεια τη λογαριάζει κανείς;